Dik. Lelijk. Wijf.

Dik of niet, maakt het eigenlijk een verschil?
Dit artikel is een mooi voorbeeld van de onzekerheden van vrouwen, alle vrouwen. Zelf heb ik de laatste tijd ook wel wat onzekerheden. Raar eigenlijk want een jaar geleden voelde ik mij veel zekerder in mijn eigen vel en nu … ja ik weet niet. Zonder dat er eigenlijk veel veranderd is voel ik toch dat er aan mijn zelfvertrouwen wat veranderd is. Zie ik er in dat niet te jong uit? of zijn mijn borsten niet wat klein? en wat een poriën heb ik toch op mijn gezicht en dan heb ik nog niks gezegd over het feit dat mijn broek precies iets minder goed dicht gaat als vroeger.
Rationeel gezien weet ik wel dat dit allemaal bullshit is en dat ik zeker niet te klagen heb maar toch blijven die gedachten soms rondzwerven in mijn hoofd.
En daarom vraag ik mij af, dik of dun maakt dit eigenlijk een verschil? Bijna alle vrouwen hebben deze onzekerheden maar waarom is dit toch?

            Echte vrouwen hebben parmantige borsten die gewillig grijpgrage handen vullen. Echte vrouwen worden nooit een dag ouder dan eenentwintig. Echte vrouwen passen in een maatje zero, zero, zero. Echte vrouwen. Wat betekent dat zelfs? Echte vrouwen hebben rondingen die over de broeksrand rollen en rollen, pardoes de grond op. Echte vrouwen kijken soms dagenlang niet in de spiegel. Echte vrouwen voelen zich op een dag zo zichtbaar dat ze liever verdwijnen.

Sta mij toe meteen één ding op de goed gedekte tafel te gooien: ik ben dik. Zelfs als kind zeulde ik al meer kilo’s met me mee dan strikt nodig. “Ze zit goed in ’t vlees”, knipoogden oudere mensen schalks. En dan bloosde ik tevreden. Want als je vijf bent, kan je je amper inbeelden dat hoe je eruit ziet niet ok kan zijn. Ik was me er wel degelijk van bewust dat…

View original post 1.135 woorden meer

Geef een reactie

