Plastic in beauty

Hey allemaal!! Sorry dat het zo lang geleden is dat ik nog iets heb gepost; ik heb het zo druk de laatste tijd :/
Maar toen ik de documentaire over plastic vervuiling zag, moest ik hier gewoon over schrijven.
Ik was me er wel van bewust dat er veel plastic in de zeeën en oceanen te recht kwam maar ik had er geen idee van dat er zoveel plastic in beautyproducten zat. Dit gaat dan natuurlijk niet over grote stukken harde plastic maar over microplastic.
Microplastic-munt

Deze microscopisch kleine plastic deeltjes zijn te vinden in verschillende cosmetica producten en ook in tandpasta als een soort van “schuur”middel. In de ingrediëntenlijst kan je deze terug vinden onder de namen polyethyleen (PE), polypropyleen (PP) en polyethyleentereftalaat (PEP). Wat een moeilijke namen allemaal zeg.
Dit zijn allemaal stoffen die als ze in het milieu terecht komen niet snel worden afgebroken en dus nog jaren lang rond zwerven op plaatsen waar ze niet thuis horen zoals de zee. En omdat de microplastics zo klein zijn worden ze door de waterzuiveringsmaatschappijen niet gefilterd en gewoon in rivieren geloodst en gaan zo van onze afloop in onze badkamer recht naar de zee.

Biologisch gezien is dit echt een probleem want hele kleine diertjes die helemaal beneden aan de voedsel keten staan, zien de plastic deeltjes als eten. Zo komen dus al deze plastic rommel in deze super kleine organismen terecht die dan in hun plaats worden opgegeten door iets grotere diertjes en deze worden dan weer opgegeten door nog grotere dieren en zo voort en zo verder. Zo komt het plastic vanuit onze beautyproducten in heel de voedselketen terecht. Allemaal niet zo gezond!

Producten_microplastic

Nu ben ik eens opzoek gegaan naar deze microplastics in mijn beauty-stash en ja hoor… in al die onleesbare ingrediënten lijsten kom ik al snel PE en PEP tegen. Zo goed als al mijn scrubs bevatten deze plastics en ook sommige douche gels en tandpasta’s. Hmmm … Misschien kan ik maar beter wat vaker een DIY scrub maken met zout of suiker in de plaats van al die chemische rommel.

Ingredients

In heel dit artikel heb ik nog maar gesproken over microplastics en nog niet over de grotere stukken plastic die in de magen van heel wat prachtige dieren terecht komen of waarin deze dieren vast raken te zitten. En dan zijn er nog zoveel meer schadelijke stoffen die wij gebruiken.

Het is allemaal moeilijk te vatten maar de vervuiling die wij als mensen veroorzaken moet echt immens zijn :/
Voor de gedesinteresseerde onder jullie, bekijk zeker eens deze documentaire van Koppen XL (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/buitenland/1.2235331)

Dikke kus X

Eva

Geef een reactie

