Lekker, fit en gezond # 2

Om gezonder te gaan leven moet ik niet alleen gaan sporten maar ook mijn eetpatronen aanpassen. Daarom ging ik op zoek naar een gezonde ontbijtoptie.

Iets dat meteen mijn ogen uitstak … Muffins ! :) … wel gezonde muffins, zonder suiker of boter en op basis van spelt bloem. Ik voegde wat appels en kaneel toe aan het basis recept, et voila toen waren er mijn gezonde ontbijt muffins!

Het is basisrecept is heel simpel. Gooi gewoon alle volgende ingrediënten samen en roer tot je een (vrij vloeibaar) beslag krijgt. Je kan wel best de bloem eerst zeven en de eieren op voorhand los kloppen want anders krijg je brokjes.

De ingrediënten:          (voor 12 muffins)muffinforbreakfast

300g speltbloem
2 el bicar of een zakje bakpoeder
130 g honing (best biologische honing die niet geraffineerd is)
2 eieren
200 ml bruiswater
100 ml van een neutrale olie (bv. Arachide olie)
2 el kaneel
3-4 appels in stukjes

Soms vervang ik ook 50g van de bloem door haver wat ook echt super gezond is.
Het is ook mogelijk om gewone tarwe bloem te gebruiken maar deze bevat iets minder mineralen en vezels als de speltbloem.

Dit alles 20-25 minuutjes in de oven op 180° en klaar! :D

Best kan je nog even in de muffins prikken met een satéprikker om te checken of ze al klaar zijn want de baktijd kan afhangen van de oven die je gebruikt. Als er nog beslag aan de prikker hangt zijn de muffins vanbinnen nog niet gaar en zet je ze best nog even langer in de oven.

En voor de creatievelingen onder jullie: Je kan ook aan het basisrecept zelf iets aan toevoegen wat je lekker vindt. Zo denk ik bijvoorbeeld de appeltjes en kaneel eens te vervangen door bosbessen, lijkt me ook heel lekker.

Ik heb deze muffins al verschillende keren gemaakt en ze zijn echt heel lekker. Ook super gemakkelijk voor ’s morgens als ontbijt of voor tussendoor.

Geniet ervan!

Dikke kus X

Eva

Geef een reactie

