Bont of geen bont?

Normaal gezien ging ik vandaag beginnen met het eerste artikel over mijn make-up stach maar gisteren keek ik naar een aflevering van Terzake over bont (op de redactie.be) en ik vind dat dit wel wat aandacht verdient.

Bont is helemaal terug in de fashionindustrie, niet meer in de vorm van extravagante bontjassen maar eerder in de kleine accentjes. De meesten mensen vinden dit kunnen omdat het maar een klein stukje is van hun muts of jas en vaak weten ze zelf niet dat het echt bont is dat ze dragen.

bont-voor-dieren_01

Het feit dat het maar kleine stukjes bont zijn en niet een hele bontjas wil in mijn ogen zeker niet zeggen dat het daarom ok is! Elk beestje dat leidt is er één te veel en omdat deze kledingstukken de laatste tijd massaal verkocht worden, komt het totaal uit op miljoenen dieren die levend gevild worden. Het ergste is ook dat de mensen die bont dragen en de winkels die bont verkopen niet goed beseffen waar het vandaan komt en denken dat het allemaal in goede omstandigheden gebeurt. Maar is dat niet lichtjes naïef?

Als ik zo aan het typen ben lijkt het wel alsof ik super hard tegen bont en het eten van dieren vlees enzo ben maar dat is eigenlijk niet zo. Zelf ben ik geen vegetariër omdat ik als biologe vind dat het in onze natuur zit om vlees te eten. Wel vind ik dat er te veel vlees gegeten word en dat 2 of 3 keer per week een maaltijd met vlees zeker voldoende is. En ook van het gebruik van bont en leer ben ik in principe niet tegen als dit bijvoorbeeld het restafval is van dieren die ook gebruikt worden voor hun vlees. Maar het is jammer genoeg nu één maal niet het geval dat het bont gebruikt in kleren een afvalproduct is. Daarom koop ik zelf nooit producten met bont omdat het niet kan worden gegarandeerd dat de dieren hiervoor goed behandeld zijn en niet puur voor hun vacht zijn gedood.

De documentaire van Terzake is weer een eye-opener omdat het thema bond de laatste tijd minder in de aandacht komt.

Dikke kus X
Eva

PS: Deze aflevering van Terzake kan je online bekijken op deze link:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/terzake/2.37009

Geef een reactie

